برای کاهش خطر ابتلا به دیابت وبیماری قلبی بیشتر بایستید

3اوت 2015- بر اساس یافته های یک مطالعه ی جدید افزایش زمان ایستادن به کاهش خطر ابتلا به دیابت وبیماریهای قلبی– عروقی کمک می کند.

این تحقیق که توسط دانشمندان استرالیایی در دانشگاه کوئینزلند انجام شد، نشان می دهد کاهش دو ساعت از زمان نشستن و اختصاص این زمان به ایستادن یا انجام حرکات موزون می تواند به کاهش قندخون ناشتا، تری گلیسریدها  و کلسترول کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

دراین تحقیق، از 782 مرد و زن با فعالیت بدنی کم که 36 تا 80 سال سن داشتند، ثبت نام گردید. میزان فعالیت  این افراد  در طول 24 ساعت روز و هفت روز هفته  بررسی شد. همچنین مقدار فشار خون، وزن و قد آنها در ابتدای تحقیق اندازه گیری گردید. همچنین محققان ساعاتی را که شرکت کنندگان نشسته ، خوابیده یا راه می روند و یا در حالت ایستاده هستند، ارزیابی کردند.

 بررسی این اطلاعات نشان داد افزایش زمان ایستادن به میزان 2 ساعت در روز (بجای نشستن) با کاهش متوسط 2 درصد از قندخون ناشتا و 11 درصد از تری گلیسرید خون و افزایش کلسترول HDL(کلسترول خوب)بمیزان  0.06میلی مول در لیتر و کاهش متوسط  6 درصد از کسر کلسترول تام به کلسترول HDLهمراه است، این کسر شاخصی از بهبود نسبت کلسترول HDLبه کلسترول LDLیا کلسترول بد است. همچنین اختصاص 2 ساعت در روز به حرکات step- dancing(حرکت کل بدن برای ایجاد صداها و ریتمهایی با حرکات پا، کلمات و دست زدن) میتواند به کاهش متوسط  نمایه ی توده ی بدنی بمیزان 11 درصد و 7.5سانتی متر از متوسط دور کمر کمک کند. علاوه بر این  مقدار متوسط قند خون تقریباً 11 درصد و متوسط مقدار تری گلیسرید به میزان 14 درصد با اختصاص دادن 2 ساعت در روز به پیاده روی به جای نشستن ، کاهش می یابد. این درحالیست که مقدار کلسترول HDLتنها با افزایش 2 ساعت پیاده روی به جای نشستن، 0.1میلی مول در لیتر افزایش می یابد اما تفاوت قابل توجهی در BMIیا اندازه ی دور کمر بر اثر کاهش دو ساعت از زمان نشستن و افزایش زمان ایستادن، مشاهده نشد.

داشتن مقادیر بالایی از کلسترول HDLمی تواند از قلب محافظت کنددرحالیکه  کاهش کلسترول  LDLیا کلسترول بد بسیار مهم است زیرا این نوع از کلسترول با سکته و بیماری قلبی مرتبط  است و این یکی از علل عمده ی مرگ ومیر در افراد دیابتی است.

حفظ  BMI  یا شاخص توده ی بدنی سالم یکی دیگر از جنبه های مهم برای سلامت فرد محسوب می شود زیرا داشتن اضافه وزن  یا چاقی میتواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را افزایش دهد.

اهمیت این یافته ها به گفته ی پرفسور Healy، سرپرست نویسندگان این پژوهش به فواید بالقوه ی ایستادن برای نشانگرهای زیستی خطر کاردیو متابولیک بخصوص بهبود متابولیسم چربیها بر می گردد.

یافته های این تحقیق اشارات مهمی برای بهداشت عمومی دارد با توجه به اینکه رایج ترین جایگزین بی تحرکی و نشستن، ایستادن است، در بعضی مداخلات محیطی راه حل موثر و قابل  قبول کاهش زمان نشستن می باشد.

جولی وارد، پرستار ارشد بنیاد قلب بریتانیا براهمیت نتایج  این تحقیق تاکید کرده و می گوید: ما می دانیم درافرادیکه مدت طولانی از روز را بحالت نشسته وبی تحرک هستند، بروز دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی بیشتر است.

 او تاکید می کند که درمحل کار می توان مداخلاتی مانند میزهای نشسته- ایستاده را تدارک دید که کارکنان را به ایستادن بیشتر تشویق کند. نتایج این تحقیق درمجله ی European Heart Journalمنتشر شد.

منابع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/aug/standing-rather-than-sitting-can-reduce-risk-of-diabetes-and-heart-disease-94060604.html

www.medicalnewstoday.com/releases/297574.php